Rower crossowy to najbardziej uniwersalny środek transportu w swojej kategorii. Pojeździsz nim po mieście, udasz się na wyprawę po niełatwym terenie, nie straszny mu też deszcz czy inne trudne warunki pogodowe. Jeżeli nie boisz się prędkości, to rozwiniesz na nim skrzydła na drogach asfaltowych i ścieżkach rowerowych. Chociaż rower crossowy pozbawiony jest wielu akcesoriów, to jego posiadacze kochają go za aluminiowe ramy i lekkość. Te rodzaje rowerów kupimy zarówno w wersji dla mężczyzn jak i dla Pań, co szczególnie dla płci pięknej może mieć ogromne znaczenie, albowiem dedykowane dla nich modele posiadają obniżoną ramę ułatwiającą wsiadanie i bardziej wygodne siodełko, co zwiększa komfort jazdy.
Rower crossowy, a rower górski – czym się od siebie różnią?
Chociaż dla amatora kolarstwa na pierwszy rzut oka różnice mogą być niewielkie pomiędzy rowerem crossowym, a rowerem MTB, to różnic jest sporo. Przede wszystkim rowery te różnią się wielkością i grubością opon. Jako, że rower crossowy nie jest przeznaczony do jazdy wyczynowej w bardzo trudnych i wyboistych warunkach, jego opony są mniejsze, węższe i posiadają mniej wyprofilowane kostki bieżnikowe. Różnica wynika z faktu, że rower crossowy nie potrzebuje aż tak dużej amortyzacji i przyczepności jak rower górski. Nie oznacza to jednak, że rowery crossowe nie amortyzują. Ten typ roweru posiada amortyzację przednią, co znacznie wpływa na komfort jazdy i jego użytkowanie. Rowery crossowe są również lżejsze, a to dzięki zastosowaniu aluminiowych obramowań, węższych kół i opon.
Jakie dodatki warto dokupić do roweru crossowego?
Jako że rower crossowy jest dość ubogo wyposażony w dodatkowe akcesoria, warto rozważyć zakup potrzebnych elementów, które ułatwią jazdę.
Rowery crossowe nie są wyposażone w błotniki. Zapewne z tego powodu, że służą głównie do jazdy rekreacyjnej, a nie wyczynowej, nie zmienia to jednak faktu, że pogoda lubi nas zaskakiwać, a podczas długiej wycieczki może pojawić się deszcz. Jazda bez błotników nie tylko brudzi odzież, ale wpływa negatywnie na funkcjonowanie podzespołów roweru. Błotniki są więc potrzebnym elementem wyposażenia roweru nawet jeżeli dojeżdżamy do pracy.
Kolejnym istotnym wyposażeniem dodatkowym roweru jest oświetlenie i elementy odblaskowe. Jeżeli poruszamy się o zmroku po leśnych ścieżkach lub poza miastem, gdzie nie ma oświetlonej ścieżki rowerowej, lampka zamontowana z przodu roweru pozwoli nam bezpiecznie pokonać trasę i dotrzeć do celu. Nie bez znaczenia są również elementy odblaskowe – mogą być umieszczone na rowerze lub rowerzyście, aby zwiększyć jego widoczność, szczególnie jeżeli podróżujemy po ścieżkach rowerowych graniczących bezpośrednio z ulicą, lub co gorsza, jeżeli poruszamy się drogą, na któ®ej nie brakuje aut i innych środków komunikacji.
Rower crossowy dobrze również wyposażyć w podpórki. Czyli stopkę montowaną na dolnej ramie roweru, która służy do oparcia sprzętu w razie gdy podczas długiej jazdy chcemy odpocząć, a w pobliżu nie ma niczego, o co można byłoby rower oprzeć. Oczywiście możemy rower umieścić w pozycji leżącej, ale podpórka jest o wiele bardziej wygodna, a po odpoczynku, chociaż rower crossowy jest stosunkowo lekki, nie trzeba go dźwigać, aby ponownie postawić go w pozycji odpowiedniej do jazdy.